جابه جاگر اپتیکی ترفند

اکنون دیگر نانوتکنولوژی جزئی از زندگی روزمره مدرن محسوب می‌شود. استفاده از سامانه‌های موقعیت‌دهی فوق دقیق در میکروبیولوژی، میکروسکوپ‌ها و ریزتراشه‌ها، امکان نفوذ، مشاهده و ساخت در ابعاد سلول و مولکول را فراهم کرده است. گروه ترفند در تلاش است، با توسعه‌ی انواع عملگرهای دقیق و فوق دقیق، که به یاری تکنولوژی پیزوالکتریک مرزهای دقت و کنترل پذیری را در مینوردند، سهم خود را در گسترش فنانوی بومی نانو ادا کند.

جابه جاگر میکرونی

برای حرکت دادن اجسام در کاربردهای بسیار دقیق نظیر اپتیک و الکترونیک از جابجاگرهای دقیق استفاده میشود. در این جابجاگرها، کاربر با چرخاندن یک پیچ تنظیم، حرکت خطی را ایجاد میکند. مکانیزم جابجاگر حرکت ایجاد شده را با کمترین انحراف به جسم مورد نظر منتقل میکند.

جابه جاگر سه محوره میکرونی ترفند

جابجاگر های خطی دستی و موتورایز میکرونی ترفند از عملگرهای پیچ تفاضلی دقیق بهره می برند که در یک مکانیزم منعطف (flexure) قرار گرفته اند. این نوع پیچ ها دارای دو رزوه بسیار دقیق و نازک داخلی و خارجی در جهت مخالف می باشند که باعث می شود در هر دور چرخش مقدار بسیار اندکی (میکرومتر) پیچ به سمت جلو یا عقب حرکت کند. در ساخت این پیچ ها از دانش بسیار بالایی استفاده شده است.