پیزوهای چندلایه یا پیزواستکها دارای بالاترین بازده حرکتی بوده و بهترین گزینه برای موقعیت دهی نانو محسوب میشوند. ترفندی که در تولید این پیزوها استفاده شده، استفاده از تکنیک لایه نشانی است. هر استک متشکل از چند صد لایه ی میکرونی پیزو است که روی هم پیچده شده اند. در نتیجه با اعمال یک ولتاژ نسبتاً کم، حداکثر میدان الکتریکی به بلورهای پیزو اعمال شده و عملگر تا حد ممکن تغییرشکل میدهد.

پیزواستک 200 ولت

عملگر های پیزو چند لایه سازگار با خلاء با پوشش پلیمری جهت افزایش قابلیت اطمینان و محافظت در برابر رطوبت و گرد و غبار طراحی شده برای کاربردهای با رنج کاری گسترده و سرعت بالا، فشار بالا ، رزولوشن نانو متری و کاربردهای طولانی مدت همچنین قابلیت سازگاری با انواع درایور ها را دارا میباشد نکته مهمی که در رابطه با عملگرهای چندلایه وجود دارد این است که آنها نباید در معرض بارهای کششی شدید، بارهای باتوضیع نابرابر، خمش یا گشتاور بالاقرار بگیرند.

تنش کششی مجاز باید blocking force 10% باشد. در کاربردهایی که نیاز به نیروی دوجهته یا جابجایی با سرعت بالا باشد استفاده از نیروی  پیش بار با بزرگی بیشتر از بیشینه تنش کششی بار پیشنهاد می شود که این روش همیشه عملگر را تحت فشار نگه می دارد. بیشترین مقدار پیشنهادی پیش بار 50% blocking force می باشد.

رینگ پیزو چندلایه

این نوع عملگرهای چند لایه دارای سرعت پاسخ بالا وروکش پلیمری سازگار با خلا هستند.همچنین قطر داخلی زیادی دارند. همچنین این عملگرها سازگاری خوبی با درایورهای مختلف دارند.

نکته مهمی که در رابطه با عملگرهای چندلایه وجود دارد این است که آنها نباید در معرض بارهای کششی شدید، بارهای باتوضیع نابرابر، خمش یا گشتاور بالاقرار بگیرند.

تنش کششی مجاز باید blocking force 10% باشد. در کاربردهایی که نیاز به نیروی دوجهته یا جابجایی با سرعت بالا باشد استفاده از نیروی  پیش بار بابزرگی بیشتر از بیشینه تنش کششی بار پیشنهاد می شود که این روش همیشه عملگر را تحت فشار نگه می دارد. بیشترین مقدار پیشنهادی پیش بار 50% blocking force می باشد.

پیزواستک 150ولت

از کاربرد های این عملگرها جابجایی نانومتری، میکرو شیرها، کنترل ارتعاش،سیستمهای اپتومکانیکی و لیزر و ابزاردقیق می توان اشاره کرد.

عملگر پیزوالکتریک پیش بار شده

عملگر پیزوالکتریک پیش بار شده ترفند، عملگری است که توسط یک قاب فلزی تحت پیش بار مناسب قرار گرفته است. این قاب در حقیقت یک مکانیزم فنری است که معمولا از جنس آلیاژهای خاصی از قبیل تیتانیوم، آلومینیوم یا استیل ساخته میشود. این مکانیزم منعطف تضمین میکند که عملگر هیچگاه در وضعیت کشش قرار نگیرد، زیرا هرگونه تنش کششی میتواند به سرامیک پیزو آسیب بزند. افزایش عمر کاری و بهبود عملکرد دینامیکی عملگرها از دیگر مزایای استفاده از این مکانیزم است.

نقش مکانیزم پیش بار تنها به جلوگیری از ایجاد تنش کششی محدود نمیشود. به کمک این قاب میتوان عملگر را بدون هرگونه لقی مکانیکی به آسانی به جسم دیگر متصل کرد. همچنین میتوان قاب پیش بار را طوری طراحی کرد که حرکت عملگر پیزوالکتریک را تا 5 برابر تقویت نمود. گروه مهندسی ترفند با تکیه بر تجربیات عملی خود آماده‌ی ارائه ی خدمات طراحی، تحلیل، مشاوره، ساخت و تامین عملگرهای پیش بار شده میباشد.