درمان ناباروری با لقاح آزمایشگاهی

IVF چگونه کار می کند؟
IVF مخفف لقاح آزمایشگاهی است. این یکی از انواع شناخته شده‌تر فناوری کمک باروری (ART) است. IVF با استفاده از ترکیبی از داروها و روش های جراحی برای کمک به اسپرم در بارور کردن تخمک و کمک به کاشت تخمک بارور شده در رحم شما کار می کند.

ابتدا دارویی مصرف می کنید که باعث می شود چندین تخمک شما بالغ و آماده لقاح شوند. سپس پزشک تخمک ها را از بدن شما خارج کرده و در آزمایشگاه با کمک دستگاه میکرومنیپولاتور تزریق اسپرم به داخل تخمک را انجام میدهد. به این ترتیب به اسپرم کمک کند تا تخمک ها را بارور کند.

سپس 1 یا بیشتر تخمک بارور شده (جنین) را مستقیماً در رحم شما قرار می دهند. اگر هر یک از جنین ها در پوشش داخلی رحم شما کاشته شوند، بارداری اتفاق می افتد.

IVF مراحل زیادی دارد و چندین ماه طول می کشد تا کل این فرآیند تکمیل شود. گاهی اوقات در اولین تلاش موثر است، اما بسیاری از افراد برای باردار شدن به بیش از 1 دور IVF نیاز دارند. در صورت داشتن مشکلات باروری، IVF قطعا شانس بارداری شما را افزایش می دهد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد – بدن همه افراد متفاوت است و IVF برای همه کار نمی کند.

فرآیند IVF چیست؟

اولین قدم در IVF مصرف داروهای باروری به مدت چند ماه است تا به تخمدان کمک کند تا چندین تخمک بالغ و آماده برای لقاح تولید کند. به این عمل القای تخمک گذاری می گویند. 

هنگامی که تخمدان ها به اندازه کافی تخمک بالغ تولید کردند، پزشک تخمک ها را از بدن خارج می کند (به این عمل بازیابی تخمک گفته می شود). 

با استفاده از سونوگرافی برای دیدن داخل بدن، پزشک یک لوله نازک و توخالی را از طریق واژن وارد تخمدان و فولیکول‌های نگهدارنده تخمک می‌کند. سوزن به یک دستگاه مکنده متصل است که به آرامی تخمک ها را از هر فولیکول بیرون می کشد.

در آزمایشگاه، تخمک‌ها  با سلول‌های اسپرم شریک یا اهداکننده مخلوط می‌شوند – به این تلقیح می‌گویند. 

اسپرم به وسیله میکرومنیپولاتور به تخمک تزریق میشود و لقاح اتفاق می افتد.

هنگامی که سلول های تخم های بارور شده تقسیم می شوند و به جنین تبدیل می شوند، افرادی که در آزمایشگاه کار می کنند پیشرفت را زیر نظر دارند.

حدود 3-5 روز پس از بازیابی تخمک، 1 یا چند جنین در رحم قرار می گیرد (به این عمل، انتقال جنین گفته می شود). پزشک یک لوله نازک را از طریق دهانه رحم به داخل رحم می‌کشد و جنین را مستقیماً از طریق لوله وارد رحم می‌کند.

بارداری در صورتی اتفاق می افتد که هر یک از جنین ها به پوشش رحم شما بچسبد.